حافظه هم نیاز به مراقبت دارد تا بتواند خود را تقویت کند. در این مقاله مواردی که باعث ضعیف شدن حافظه و راه های برای تقویت آن را نام برده ایم.

مشکلات حافظه هم مثل بسیاری از مشکلات دیگر در طب های قدیمو باستانی، یکی از موضوعات تحقیق و درمان بوده است و بهترین موردی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، تمدن هایی است که در اطراف و مسیر اصلی جاده ابریشم وجود داشته اند. مانند تمدن چین، هند، ایران و روم. این تمدن ها در زمینه تجویز داروها و تکنیک های مختلف درمانی، نظیر درمان بسیاری از اختلالات روانی و جسمانی و نیز مشکلات حافظه و ضعف آن، دارای فرهنگی غنی و دانشی باستانی بوده اند که در این مقاله به بخشی از نگرش حکمای ایرانی در این زمینه می پردازیم.

در طب ایرانی، حکما مشکلات حافظه را از  چند دیدگاه مورد مطالعه قرار می دادند؛ در ابتدا فرم سر و مقایسه و تناسب آن با قفسه سینه و با این بررسی می فهمیدند که اگر سر انسان بیش از حد کوچک تر از قفسه سینه باشد، ممکن است خون رسانی به مغز مختل شود و در سنین بالا مشکلات حرکتی و حافظه ای برای وی ایجاد کند؛ دوم، مزاج مغز را در نظر گرفته شده است که در حقیقت این ۲۴ مورد، بر طبق اصل و نسب (ژن)، تربیت خانواده و تاثیر جامعه بر افراد شکل می گیرد؛ مثلا مزاج سالم مغز، سرد و تر است و در این صورت است که مغز به شکل سالم فعالیت می کند؛ در حالی که اگر این مزاج را با عملکرد مغز در کتاب های پزشکی مقایسه کنید، می فهمید در طب ایرانی، مغز و عملکرد سالم آن، سرد و تر است و چنانچه این عملکرد کاهش پیدا کند، یعنی مزاج مغز سردتر از حدش شده و اگر مغز فعال تر از حالت استانداردش باشد، یعنی مزاجش گرم تر از حد معمول شده است و البته یادمان باشد همه اختلالات حافظه در اثر سردی اضافه مغز اتفاق می افتد، اما دلیل آن چیست؟ در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم که موجب سردی بیش از حد مغز می شود:

۱ – مشکلات هضم

متناسب نبودن زمان تغذیه و نداشتن وقت کافی برای این امر یا موکول کردن تغذیه در محل کار و نیز در شرایط پر استرس، همه و همه باعث ضعیف شده معده و در نتیجه هضم نادرست غذایی می شود که قرار است انرژی مغز را تامین کند.

۲ – نداشتن ریتم صحیح در زمان فعالیت و استراحت

مقدار زمان فعالیت روزانه ۸ ساعت و زمان استراحت کردن و گذارندن وقت با خانواده و تفریح هم باید ۸ ساعت باشد؛ البته همیشه باید به این مورد هم توجه کنید که مقدار فعالیتتان نباید از حد و توان شما بیشتر باشد؛ ضمن اینکه نباید زمان استراحت و خواب را با هم اشتباه بگیرید؛ در واقع استراحت کردن یعنی زمانی را برای بازپروری خود اختصاص دهید و به پارک و طبیعت بروید یا مطالعه کنید. اگر به شکل کامل بخواهیم توضیح دهیم، باید بگوییم ۸ ساعت فعالیت شدید بدنی و مغزی، ۸ ساعت فعالیت بدنی  و مغزی متوسط و ۸ ساعت استراحت بدنی و مغزی داشته باشید.

۳ – تغذیه نامناسب

گفته می شود غذای مورد استفاده در مغز، غذاهای هستند؛ مانند غذاهایی که بوی خوش دارند، آبکی بوده و یا در دسته سبزیجات، جوانه ها، مغزها، مانند کنجد، پسته، فندق، گردو، بادام و… قرار می گیرند؛ در ضمن باید اکیدا از مصرف غذاهای چندبار گرم شده، چرب، گوشتی مانند استیک، آبگوشت و… پرهیز کنید.

۴ – هوای ناسالم

زندگی در شهرهای آلوده، برعملکرد مغز اثر منفی دارد؛ چنانکه موجب کمبود اکسیژن و تنفس راحت می شود که نشانه آن تیرگی و کبودی زبان و نیز احساس بی میلی به زندگی و مسائل پیرامون آن و در یک کلام افسردگی است.

۵ – خواب ناکافی

بهترین زمان خواب در شب، حدود دو تا سه ساعت بعد از غروب آفتاب است؛ یعنی زمانی که هورمون خواب ترشح می شود. بیشتر ما در ساعاتی قصد خواب می کنیم که ترشح هورمون خواب به اتمام رسیده، مثلا ساعت یک یا دو بامداد که در این صورت سیکل صحیح خواب به درست اتفاق نمی افتد.

۶ – نداشتن تکنیک های صحیح مطالعه

نداشتن روش برای مطالعه صحیح و غفلت از ریتم خوب در مطالعه، مثل خلاصه برداری، مرور دوباره، پیدا کردن مثال مناسب برای مطالب و… موجب بد عمل کردن حافظه می شود.

۷ – دور شدن از عبادت و امور معنوی

انجام امور معنوی و معناگرایانه موجب تقویت مغز و ارتباط بین اطلاعات در مغز و افزایش عملکرد آن و بهبود حافظه می شود؛ مثلا پیدا کردن راهکار برای سامان دادن به دانش آموزان بی سرپرست یا همکاری در اجرای یک کمپین محیط زیستی یا حتی شرکت در برگزاری مراسم مذهبی می تواند مغز را از حالت یک سویه نگر و فردی خارج کند و با روح جمعی حاکم در بیرون خود پیوند بزند.

۸ – مشکلات دفع ادرار و مدفوع

نگهداشتن مدفوع و ادرار دو علل اصلی برای برگشت رادیکال های آزاد در خون و مغز است که باعث ضعف عملکرد مغز می شوند و (( سم )) یا (( سودای ناسالم)) نام دارند و لازم است روزی یک یا دوبار دفع مدفوع و دو تا چهار بار دفع ادرار صورت گیرد.

۹ – چسبیدن به خاطرات منفی

مرور سیکل های باطل و خاطراتی که در آن ها شکست ها اتفاق افتاده اند، باعث ثبت الگوی نامناسب در مغز می شود و در صورتی که مغز این الگو را یادگیری کند، موجب کاهش حافظه سمعی، بصری و حتی حافظه لمسی در فرد شده و در نهایت منجر به حس فراموشی خواهد شد.

۱۰ – فکر کردن به امور محال و غیرواقعی

وقتی مدام نگران چیزی باشیم و دلهره اتفاقاتی را داشته باشیم که هنوز رخ نداده اند یا احتمال بروز آن ها تقریبا صفر است و یا حتی آن ها مقولاتی که کاملا ذهنی و غیرواقعی باشند، کاهش عملکرد صحیح مغز اتفاق می افتد و در نتیجه موجب کاهش حافظه می شود.

حال که با بخش مختصری از دیدگاه طب قدیم ایرانی درباره ی حافظه آشنا شوید، بهتر است با حفظ سلامتی مغز، با دمنوش های بالابرنده عملکرد حافظه و مغز آشنا شوید:

دمنوش ها

۱ – دمنوش، بهترین روش برای تاثیر گیاه در مغز است

هرگاه در یک لیوان آبجوش گیاه یا گیاهان مورد نظر خود را در آن بریزید و پس از سه دقیقه، گیاه یا گیاهان را از آن خارج کنید، شما یک دمنوش درست کرده اید. یادتان باشد هرگز دمنوش ها را مانند چای دم نکنید, چرا که فقط حالت دمنوش گیاهان روی مغز اثر می گذارد، نه جوشانده و دم کرده آن ها.

۲ – حداکثر مصرف گیاه در هر وعده و تعداد وعده در روز

مقدار مصرف گیاه در هر وعده یک تا دو گرم است؛ پس در صورتی که قصد دارید با چند گیاه دمنوش درست کنید، یادتان باشد جمع میزان همه گیاهان شما نباید بیشتر از دو گرم باشد.

بهترین زمان برای استفاده از دمنوش های موثر در حافظه، ناشتا و عصرهاست.

۳ – فرمول ها

ترکیب:

  • اسطوخودوس + بهار نارنج
  • کندر + پونه + سنبل الطیب + اسطوخودوس
  • پوست لیموترش + زعفران + کندر + به لیمو + اسطوخودوس
  • گل گاو زبان + به لیمو + اسطوخودوس + کاکوتی

در نهایت نکات زیر را برای بهبود عملکرد حافظه رعایت کنید:

  1. دمای سر خود را با آب سرد یا آب جوش و یا سشوار و کلاه، خیلی گرم و سرد نکنید.
  2. بوهای خوش استشمام کنید.
  3. اگر سینوزیت دارید، برای درمان آن اقدام کنید.
  4. یادتان باشد، مغز با اکسیژن زنده است و انحراف بینی هم باعث کاهش جذب اکسیژن می شود؛ پس اگر انحراف بینی دارید یا در خواب خورخور می کنید، به پزشک مراجعه کنید.
  5. هرروز با بازی های فکری، مغزتان را پرورش دهید.
  6. فراموش نکنید بهترین زمان مطالعه صبح هاست؛ پس این زمان را هرگز از دست ندهید.
  7. موهای خود را بعد از استحمام خوب خشک کنید و با موی خیس از منزل خارج نشوید.
  8. سعی کنید تا می توانید اشعار و متونی را حفظ کنید که به درد استفاده در مکالماتتان می خورد.
0

پاسخ دادن